Hoe werkt een Navigatie-rally, deel 2: Routeboek

Hoe werkt een Navigatie-rally, deel 2: Routeboek

Vlak voor de start van de rally krijg je het routeboek. Daarin staat de route, die je gaat rijden. Je moet die route alleen nog zelf even intekenen. Anders zou het wel heel erg gemakkelijk worden.

Bij ieder routeboek zetten we een fraaie foto op de omslag. Bijvoorbeeld het mooie interieur van een klassieke Ford Mustang bij de Wensveen Rally, die we vorig jaar voor het 90-jarig jubileum van Ford Wensveen hebben gereden.

Na een kort voorwoord als inleiding volgt dan meestal de legenda waarop je kunt zien wat alle tekens op de kaarten betekenen en wat voor kleur de verschillende soorten wegen hebben.

Zoals we in de vorige post over de voorbereiding en het reglement al hebben gezegd, staat zo’n legenda er natuurlijk niet zonder goede reden. Soms is het heel handig voor je oriëntatie als je weet, dat je bij een kerk / molen / watertoren / sportveld af moet slaan. Heel vaak helpt het om al vooraf een indruk te hebben van het soort weg, waar je op gaat rijden. Is het een brede provinciale weg of een onverhard bospad? En op een fietspad mag je natuurlijk helemaal niet gaan rijden met je auto. Dus ook bij het intekenen van de route moet je hier rekening mee houden.

Het zou zomaar kunnen zijn, dat wij op de kaart een gewone weg hebben ‘veranderd’ in een fietspad. Daar kun je dus eigenlijk gewoon rijden, maar volgens de kaart niet. En de kaart is leidend.

 

 

Tip: blader niet snel door maar neem even de tijd om de legenda te bekijken. Het kan nét dat ene cruciale foutje schelen en dus de overwinning brengen.

 

 

En dan komen we eindelijk toe aan de landkaarten.

Per etappe gebruiken we een ander routesysteem. Daarom staat er altijd eerst nog een kort stukje met de regels en wat uitleg over het systeem voor de komende etappe. Op die pagina staat ook de rijopdracht voor die etappe.

 

 

Tip: lees ook de rijopdracht goed door. Misschien staat er wel, dat je eerst naar pijl 2 moet en daarna pas naar pijl 1. Overal zijn er voor ons mogelijkheden om je te misleiden.

Heb je alles goed gelezen? Dan ben je klaar om je route te gaan intekenen op de kaart.

In de volgende posts bespreken we één voor één de verschillende routesystemen die we bij Happy Rally gebruiken: Pijlen-kortste-route, Ingetekende lijn met barricades, Grensbenadering en Bolletje-pijltje. Kun je echter nu al niet wachten om eens zo’n leuke, uitdagende navigatie-rally te rijden? Neem dan even contact met ons op via het contactformulier hieronder.

Contact

Heeft u vragen, opmerkingen en/of speciale wensen? Laat het ons weten.
Gebruik hiervoor onderstaande gegevens of het contactformulier.

Happy Rally
Paardenboonhof 9
2952 EH Alblasserdam
06 25 38 32 39

Overige bedrijfsgegevens:
KvK: 89152077
BTW: NL 0047 03617 B66
Bank: NL 97 ASNB 8833 0471 72


Typ uw naam
Typ uw emailadres
Typ uw bericht
Privacy
Gaat u akkoord met de privacyverklaring?

Beveiligd met reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden