Hoe werkt een Navigatie-rally, deel 5: Pijlen-kortste-route (1)
Zoals we in het vorige stukje uitleg al zeiden, is in principe elk routesysteem te herleiden tot ingetekende lijn (zie deel 3). Je moet alleen meestal zelf de lijn eerst nog even op de kaart tekenen. Was het bij Ingetekende lijn met Barricades (BARIL) zo dat je slechts zo nu en dan zelf een stuk van de route moet bepalen, bij Pijlen-kortste-route is dat een heel ander verhaal.

Pijlen-kortste-route is een veel gebruikt systeem bij rally’s. Je krijgt zoals gebruikelijk een kaart en daarop staan genummerde pijlen. De rijopdracht is om van start tot finish een aaneengesloten route te creëren waarbij je de pijlen in nummervolgorde aandoet. Bovendien rij je op weg naar een pijl of naar de finish de kortste route.
Hoewel dit misschien heel eenvoudig klinkt, zijn er vele mogelijkheden om teams te verleiden een verkeerde route te rijden. Zó veel, dat we aan dit systeem niet één maar zelfs twee stukjes uitleg gaan besteden.
Eerst maar eens een voorbeeld. Op de afbeelding een mini-kaart met een Start, een Finish en twee pijlen. Ook staan er nog twee letters (de A en de B) waar je langs zou kunnen komen. Heel veel kanten kun je in het voorbeeld niet op. De kortste route van pijl 1 naar pijl 2 loopt dan ook langs letter A, die je bij het passeren zou moeten noteren op je controlekaart.


Tip: goed kijken
In het tweede voorbeeld zien jullie dezelfde kaart, maar nu met slechts één pijl. De goede route is echter gelijk. Dit komt doordat pijl 1 begint op de weg vanuit het zuidoosten. Als de pijl aan de beurt is, moet je hem in zijn geheel rijden. Van staart tot punt. Daarom even omrijden via de letter A. Een kwestie van goed kijken dus. Bij Happy Rally geven we jullie altijd een loep mee en dat is natuurlijk niet voor niets. Dan kun je even controleren waar de pijl precies begint.

Vaak kun je in één oogopslag zien wat de kortste route van de ene pijl naar de andere is. Soms is dat echter wat moeilijker. De oplossing is dan heel eenvoudig: meten. Je krijgt van ons een zogenaamd schaalliniaaltje mee. Dat is een liniaal met dezelfde schaalverdeling als de kaart. Bij ons is dat altijd 1:25.000. Met zo’n liniaaltje kun je dan in één keer meten hoever je nog moet rijden naar de volgende afslag. De ene route is soms slechts 10 of 20 meter korter dan de andere en dan is nauwkeurig meten van groot belang. Als uitzetter zet je natuurlijk langs beide routes een controleletter neer. Eén goede en één foute. Het zien van een letter is dus geen garantie voor het rijden van de juiste route.

Tip: oppervlakte bekijken
Een simpele methode om snel de kortste route te bepalen is de volgende:
- Trek een rechte lijn tussen de punten waar je de kortste route wilt bepalen.
- Bekijk de oppervlakte tussen de lijn en de weg aan beide kanten van de lijn.
- De kleinste oppervlakte is de kant met de kortste route
In het voorbeeld wil je van punt A naar punt B. Dat kan via route 1 (rood) of via route 2 (blauw). Als je de oppervlaktes vergelijkt, zie je direct dat de rode route de kortste is, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al zonder dit hulpmiddel gezien.

In de volgende post bespreken we nog wat meer valstrikken, die je bij pijlen-kortste-route zou kunnen tegenkomen. Kun je echter nu al niet wachten om eens zo’n leuke, uitdagende navigatie-rally te rijden? Neem dan even contact met ons op via het contactformulier hieronder.