Hoe werkt een Navigatie-rally, deel 7: Grensbenadering
Eerder namen we de systemen Ingetekende Lijn met Barricades (BARIL) en Pijlen-kortste-route met jullie door. Bij Happy Rally gebruiken we ook nog een derde systeem: Grensbenadering.
Zoals gebruikelijk krijg je weer zo’n mooie kaart. Dit keer geen pijlen of kleine barricades, maar een dikke, zwarte lijn. De grens. In het regelement staat, dat de oppervlakte tussen je route en de op de kaart aangegeven grenslijn zo klein mogelijk moet zijn. Eigenlijk is dat een moeilijke manier om te zeggen, dat je steeds zo dicht mogelijk tegen de grens moet ‘aankruipen’. Je mag hem alleen niet overschrijden.

In de rijopdracht staat altijd aan welke kant je de grens moet houden. Links of rechts. Wel belangrijk om dat even goed te lezen, want anders ga je heel weinig letters vinden onderweg. Moet je de grens rechts houden, dan betekent dit, dat je zoveel mogelijk rechtsaf moet gaan.
Wij hebben er bij de andere systemen voor gekozen om wegen slechts in één richting te mogen berijden. Bij Grensbenadering is dat niet het geval. Wegen mogen meermaals in beide richtingen worden bereden. Keren is echter nog steeds niet toegestaan. Dit is van belang bij de zogenaamde keerlusjes.

Tip 1: Keerlusjes
Op het kaartje in het voorbeeld kom je van rechtsonder en houd je de grens rechts. Duidelijk is te zien, dat je de grens dichter kunt benaderen als je even rechtsaf slaat, een rondje rijdt en weer terug gaat naar de hoofdroute. Dit heet een keerlusje en kan nu bereikt worden, omdat je wegen in beide richtingen mag berijden. Het lusje dient wel tegen de wijzers van de klok in bereden te worden (linksom). Dat staat in het reglement. Keerlusjes komen regelmatig voor bij Grensbenadering en soms liggen ze veel verder weg dan in dit voorbeeld. Wees er alert op!


Tip 2: Licht is rijden
Wat ook in het reglement staat, is dat de grens mag worden geraakt maar niet overschreden. Dit staat bekend als ‘Licht is rijden’. Simpel gezegd: kun je nog een stukje van de weg zien op de kaart? Dan mag je hem berijden. Kwestie van goed kijken dus. Een loep gebruiken is aan te raden.

In de volgende post bespreken we voor de liefhebbers het systeem Visgraat. Kun je echter nu al niet wachten om eens zo'n leuke, uitdagende navigatie-rally te rijden? Neem dan even contact met ons op via het contactformulier hieronder.